Strony

czwartek, 18 maja 2017

Garść pomysłów na zajęcia ze Storyteller Dice

Kiedy pierwszy raz spotkałam się ze Story Cubes, nie poczułam do nich wielkiej sympatii. Z czasem zaczęłam wpadać na nowe pomysły na ich wykorzystanie, a kiedy nabyłam Storyteller Dice ze sklepu Tiger przepadłam totalnie. 



Dużo bardziej lubię kostki z Tiger'a, bo obrazki są bardziej przystępne dla młodszych uczniów. Zawierają dobrze znane słowa takie jak np.: banan, kawa/herbata, obiad/lunch, torba, autobus, deszcz,słońce, smutna buzia. 




Wypunktowałam kilka pomysłów na ich użycie:

1. Każdy uczeń rzuca kostką, zapisuje wylosowany wyraz i wypisuje inne słowa z nim związane lub swoje skojarzenia. Testowałam to ćwiczenie z dziećmi (klasy 3-6), młodzieżą i dorosłymi. Każdy z nich miał do dyspozycji słownik papierowy lub online, w którym mogli sprawdzać nieznane słowa. Prace młodszych były bardziej kolorowe. Nowo poznane słowa uczniowie podkreślali/kolorowali wg swoich preferencji. Przed rozpoczęciem zrobiliśmy wspólnie jeden przykład.

Przykład:



2. Potrzebujemy stoper, kartki papieru (/zeszyty) i coś do pisania. Jeden uczeń lub nauczyciel rzuca kostką. Zadaniem uczniów jest wypisać jak najwięcej słów związanych z wylosowanym słowem w ustalonym wcześniej czasie.  Po upływie tego czasu, podliczamy i czytamy wyrazy. Za każde wypisane słowo, którego związek ze słowem główny uczeń umie wyjaśnić przyznawany jest punkt. Po kilku rundach zliczamy wszystkie punktu i wygrywa osoba, która uzyskała ich najwięcej. 

3. Uczniowie tworzą historię łącząc kilka elementów z wyrzuconych kostek.

4. Ćwiczymy różne konstrukcje gramatyczne
  • Opisujemy wydarzenia w czasie przeszłym
  • Mówimy o planach na przyszłość
  •  Opisujemy codzienną rutynę lub co ktoś robi w tej chwili
  • Wypowiadamy się na temat naszych upodobań/preferencji/tego co chcielibyśmy zrobić.

5.  Łańcuch wydarzeń.Jedna kostka może być dzielona przez kilka osób/parę. Uczeń rzuca kostką i układa jedno zdania z TYM słowem, a zdanie to będzie początkiem historii. Po zapisaniu zdania kartkę podajemy osobie siedzącej obok. Osoba ta znowu rzuca kostką i dodaje jedno zdanie do historii. Kartki z historiami przechodzą z rąk do rąk i każdy dopisuje do niej zdanie. Po pewnym czasie prosimy o zakończenie historii i odczytujemy je. Zadanie sprawdza się zarówno na zajęciach indywidualnych jak i grupowych. 
Jeśli chcemy nieco ukierunkować historyjki tworzone przez uczniów możemy dać im kartki ze zdaniem początkowym, w którym będzie określony czas,w którym opisujemy historię.Np.: „Wczoraj padał deszcz”. „Ania codziennie budzi sięo 8.”

6. Zadajemy uczniowi dowolne pytanie. Uczeń rzuca kostką i w odpowiedzi musi użyć wylosowane słowo.   


Obrazek z hamburgerem:
How are you today?  - I am great! I've just eaten a hamburger. 
What are you doing now? - I am eating a hamburger. 
What do you like doing in your free time? - I like making hamburgers. 
What are you wearing today? - Casual clothes. I don't want to get dirty while eating a hamburger. 
What's he weather like today? - Perfect for a ride. We can go to McDonald's and buy some hamburgers.

Możemy zrobić mały challenge. Zadajemy uczniowi pytania aż do "skuchy". Kiedy w odpowiedzi nie zostanie zawarte dane słowo przerywamy grę. 
Uczniowie mogą dobrać się w grupy i mogę na pytania odpowiadać wspólnymi siłami. Jedna odpowiedz, w której zawarte jest słowo klucz to punkt dla drużyny. Jeśli w odpowiedzi nie ma tego słowa gra tej drużyny zostaje przerwana. Wygrywa drużyna z większą ilością punktów na koncie. 

Uwaga: lepiej, żeby pytania nie powtarzały się za często, żeby nikt nie wymyślał na przód odpowiedzi. 

Drużyny mogą sami wybrać sobie obrazek z kostki lub stawiać na los i rzucać kostką. 

Co myślicie o tych pomysłach? 


5 komentarzy:

  1. Anonimowy25 maja, 2017

    Dzięki za inspiracje- bardzo kreatywne wykorzystanie tego gadżetu! Kupiłam sobie te kostki już bardzo dawno temu ale nie mogłam jakoś popłynąć z pomysłami ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam jakby ktoś chciał sprzedać kości fantasiterninger w kubku to chętnie odkupie

      Usuń
  2. Good idea!
    Co prawda nie jestem nauczycielką angielskiego, ale to ciekawy sposób na zachęcanie dzieci do nauki języka obcego. Wykorzystam Twoje pomysły podczas zabaw z młodszymi kuzynami. Kto wie, może ich to zainspiruje do obcowania z angielskim na codzień? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie też jest jak dzieci rzucają kostką, a potem na podstawie wylosowanego obrazka opowiadają o sobie. Np. jak wylosuje drzewo, to może powiedzieć, że lubi chodzić na grzyby do lasu albo że lubi się wspinać na drzewa itp.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne pomysły na wykorzystanie kostek! Swietnie prezentują sie te z Tiger'a. Oglądałam rożne zestawy storytelling dice ale te wydają sie naprawdę fajnie. Mnóstwo inspiracji, Thanks!

    OdpowiedzUsuń