Strony

sobota, 18 listopada 2017

High Five, December: 5 gotowców na świąteczny speaking dla starszych uczniów

To już piąta edycja wspólnej akcji blogujących anglistek High5.
Poprzednie edycje cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony Naszych czytelników - bardzo cieszymy się, że jesteście z Nami.
Ta edycja jest specjalna. Po pierwsze, to taki Nasz mały jubileusz (cyfra 5 jest magiczna :)), a po drugie zbliżają się Święta Bożego Narodzenia - czas wyjątkowy.
Z okazji 5. edycji przygotowałyśmy dla Was nie tylko inspirujące i pełne ciekawych materiałów i pomysłów wpisy tematyczne, ale także bardzo obfity w nagrody konkurs.

Dzisiejszy wpis będzie poświęcony wyłącznie pomysłom, które mają "rozgadać" uczniów, tym razem tych starszych (głownie nastolatków i dorosłych).


1. Question cards 



2. Roll your own Christmas story (speaking or writing)


3. Christmas/Winter Taboo



4. Tell a Christmas story - używamy wyrazów z karty (słowa mogą ulegać zmianom koniecznym do zachowania poprawności gramatycznej).

5. What's the worst present you've ever received? - video



Materiały w poście przeznaczone są dla anglistów, ale wiem, że czytają mnie nauczyciele innych języków hcycbo, dlatego w folderze do pobrania przygotowałam kilka szablonów, które możecie wykorzystać tworząc materiały świąteczne w języku, którego uczycie :) 


Jeśli przeczytałaś/-eś wpis uważnie, na pewno zwróciłaś/-eś uwagę na jedno słowo zapisane
w dość nietypowy sposób. Na każdym blogu biorącym udział w 5. edycji akcji ukryłyśmy po
jednym takim „dziwnym” słowie, czyli znajdziesz ich aż 13. Słowa należy odczytać od tyłu, a 
następnie wszystkie wpisać w specjalnie przygotowany formularz, do którego link znajdziesz
poniżej.

Teraz czas wybrać nagrodę, która Cię interesuje (do wyboru są pomoce dydaktyczne dla
młodszych i starszych uczniów, dla nauczycieli języka angielskiego, niemieckiego lub
hiszpańskiego). W formularzu opisz w kreatywny sposób, dlaczego akurat ta rzecz powinna
znaleźć się w Twoich rękach, a my wybierzemy odpowiedzi, które najbardziej nam się
spodobają.

A oto nagrody, o które możesz zawalczyć:

1. Wybrany zestaw mat KIDDO Basic od firmy Play Me and Learn
Maty Kiddo to unikatowe, antypoślizgowe karty obrazkowe. Każdy zestaw można
wykorzystać do ponad 100 zabaw i gier, zarówno w przedszkolu jak i w szkole podstawowej.
Zastosowań jest wiele, a jest także w czym wybierać, ponieważ w sklepie playandlearn.com
jest dostępnych aż 28 zestawów tematycznych Kiddo Basic. Każdy zestaw obejmuje 8 lub 12
mat powtórzonych trzykrotnie. Jest to super opcja na zajęcia lub imprezy plenerowe z
udziałem większej liczby dzieci.

2. Prenumerata PREMIUM magazynu „Get Creative!”

Magazyn „Get Creative!” skierowany jest do nauczycieli języka angielskiego pracujących z
dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pełen jest inspiracji, porad i wskazówek.
Znajdziecie w nim także gotowe scenariusze zajeć oraz materiały, które ułatwią Wam nie
tylko przygotowanie się do zajęć, ale także przedstawień czy lekcji okolicznościowych. W
ramach konkursu wygrać możecie prenumeratę PREMIUM z dostępem do artykułów i
materiałów w wersji elektronicznej. Więcej na stronie http://www.getcreative.edu.pl/.

3. Wybrana plansza plenerowa od firmy Regipio

Plansze plenerowe to świetne rozwiąznie do nauki różnych zagadnień języka angielskiego,
niemieckiego, czy hiszpańskiego. Podczas gier z wykorzystaniem planszy uczymy się przy
użyciu wszystkich zmysłów oraz doskonalimy umiejętność pracy w grupie. Plansze, którym
możesz przyjrzeć się na stronie www.regipio.com, występują w trzech rodzajach: Question
Steps, Round Steps oraz Brainy Steps. Dzięki Question Steps uczniowie rozwijają umiejętność
zadawania pytań na różne tematy oraz odpowiadania na nie. Round Steps to gra z liczbami,
kolorami oraz podstawowymi przymiotnikami. Natomiast Brainy Steps to plansza
doskonaląca używanie przymiotników w różnych sytuacjach.

4. Zestaw książek od wydawnictwa MM Publications

* „Go for Preliminary” (link http://www.mmpublications.com/Examinations/Go-For-
Preliminary) – zestaw testów przeznaczona dla ucznia (wraz z płytą CD) oraz książka dla
nauczyciela. 
* „Practice tests for the Cambridge English: First (FCE) Examination” (lin:
http://www.mmpublications.com/Examinations/Cambridge-English- Exams) - książki dla
ucznia i nauczyciela. 
* IELTS Practice Tests (link: http://www.mmpublications.com/Examinations/IELTS) – zestaw
sześciu testów IELTS z odpowiedziami. Do książki dołączone są płyty CD oraz CD-ROM ze
słownictwem oraz nagraniami video. 

5. Voucher o wartości 300 zł do wykorzystania na książki, gry i inne materiały wydawnictwa Usborne od Children's English Books 

Wydawnictwo posiada szeroką gamę pomocy dydaktycznych, w tym interaktywne książki, gry karciane i kolorowanki. Zróżnicowanie poziomami pozycje książkowe znajdują swoich fanów zarówno wśród nieco starszych uczniów, jak i najmłodszych przedszkolaków. Urozmaicają nie tylko zajęcia indywidualne, ale i te prowadzone z większymi grupami. Atrakcyjne gry Snap to hit wśród uczniów w różnym wieku, a książeczki typu Touch and Feel to niekwestionowany hit wśród dzieci młodszych. 




Regulamin konkursu - click
Formularz konkursowy - click

Jeśli przeczytaliście mój wpis i podobają się Wam moje pomysły zostawcie komentarz, reakcję lub udostępnijcie znajomym. 

A teraz odsyłam Was do pozostałych blogów, które na pewno, jak zawsze zresztą, zachwycą Was pomysłami ;) 

Head Full of Ideas: “Święta w 5 językach”
Małe Duże - 5 zimowych zabaw



wtorek, 14 listopada 2017

New conversation prompt cards

Hi!

Do you remember the Conversation Prompt Cards I posted last year?

I created similar cards a few days ago.

There are three sets of cards:

1) Past Simple - students make questions using the words on the cards. ("did" is missing on the cards)

2) have/has got

3) can

The aim of this recource is to improve communication skills.
If you want to get your students to talk and increase student talking time, this resource is perfect for you. It can be a great activity to prompt discussion with your students.


sobota, 11 listopada 2017

piątek, 10 listopada 2017

Winter/Christmas Dobble

Już kiedyś robiłam zimowe dobble , ale nie mogłam oprzeć się pokusie użycia nowych grafik z freepik.com. Są piękne.

Zrobiłam dwie wersje dobble - pierwsza, w której jeden, z 31 elementów, jest szampanem i druga, w której szampana zastąpiłam ciasteczkami.





niedziela, 5 listopada 2017

Kolorowa zabawa z rzepami

Przygotowuję powtórkę słownictwa połączoną z nazwami kolorów.
Do zalaminowanych kart doczepiłam samoprzylepny rzep. 
Uczniowie będą losować obrazki i pełnym zdaniem określać kolor rzeczy, a następnie przyczepiać kartę do "paska". Obrazki będą się zmieniać. 



DOWNLOAD

Obrazki pochodzą ze stron:
freepik.com
sweetclipart.com
openclipart.org


Pomysł przyszedł mi do głowy w trakcie przeglądania Pinterest, który jest KOPALNIĄ pomysłów jeśli chodzi o naukę kolorów. Powtórki zaplanowane z góry na rok...:) 

niedziela, 29 października 2017

Questions - konwersacje


Warm-up na zajęcia z dorosłymi gotowy :) 

Losujemy karty i zadajemy sobie nawzajem pytania, których sugerowane początki widzimy.

16 kart do pobrania w linku poniżej.





niedziela, 22 października 2017

Present Simple and Continuous - part 2

W zeszłym tygodniu szaleliśmy z grą na czasy Present Simple i Continuous
Do tematu trzeba jednak wracać od czasu do czasu, więc tym razem zrobiłam karty, a na każdej z nich dwa zdania - jedno w Present Simple i jedno w Present Continuous. 


sobota, 21 października 2017

Second conditional - board game

Zrobiłam grę planszową na 2nd Conditional. 

Sama plansza ma kilka odsłon. Zrobiłam też jedną bardzo podstawową, do której można dopisać/dorysować własne opcje.


Do tego dorobiłam karty z zadaniami. Kart jest w zestawie 56 i są ich trzy rodzaje: 

⏩przeczytaj zdanie uzupełniając czasownikami podanymi w nawiasie w poprawnej formie;

⏩odpowiedz na pytanie;

⏩dokończ zdanie.


Wszystkie te zadania związane są z drugim trybem warunkowym. Uczeń wykonuje rzut kostką, przemieszcza pionek, losuje kartę i wykonuje zadanie. Jeśli zrobi to dobrze zostaje na tym polu, a jeśli nie to wraca do swojego poprzedniego miejsca.



niedziela, 15 października 2017

Present Simple and Continuous

Na prośbę jednej z czytelniczek zrobiłam grę na porównanie czasów Present Simple i Present Continuous. 
Karty można wymieszać i grać z dwoma czasami lub podzielić i grać tylko z jednym z tych czasów.

Są zdania twierdzące, przeczące i pytania. W każdej karcie jest jedna luka, mimo, że czasem jest więcej wyrazów do wstawienia. Czasowniki uczniowie podają sami. Jeśli uważacie, że to dla nich za trudne możecie dopisać je cienkopisem z boku karty.

W kilku kartach pasuje zarówno Present Simple i Present Continuous, więc zaliczacie oczywiście obie wersje. 

Grafika kart pochodzi ze strony freepik.com, a resztę zrobiłam sama. 



piątek, 13 października 2017

When was the last time...? - conversation prompt cards

Karty do rozmówek w czasie przeszłym, które mogą być "podpowiedzią" do dłużej wypowiedzi.
Odkrywamy kartę, kończymy pytanie z czasownikiem pokazanym na obrazku, a pózniej "dopytujemy" uczniów :)





31 kart w różnych rozmiarach do pobrania - DOWNLOAD
grafika z odwrotu karty - freepik.com

sobota, 7 października 2017

Monsters - potworkowe materiały

Na www.freepik.com znalazlam różne obrazki potworków, które bardzo mi się spodobały i postanowiłam wykorzystać je do stworzenia nowych materiałów.

Karty obrazkowe (flashcards) + karty wyrazowe (wordcards).
Napisy można odciąć.

--> łączymy wyrazy z obrazkami
--> zamieniamy miejsce wyrazów. Uczniowie/uczeń zamyka oczy, a ktoś w tym czasie zamienia napisy (np.oko do nogi). Uczeń otwiera oczy, przypatruje się kartom i nazywając części ciała ustawia je we właściwym miejscu



Zrobiłam też grę "Zgadnij kto?".
Na zajęciach indywidualnych gramy nauczyciel kontra uczeń, a w grupach dzielimy uczniów na drużyny (dwie drużyny grają razem).

Myślę, że wiecie jak grać w tę grę, ale opiszę w skrócie na przykładzie zajęć indywidualnych.
Uczeń dostaje jedną planszę, a my drugą. Każdy wybiera (w myślach) jednego potwora i go zapamiętuje.Zadajemy sobie nawzajem pytania, a naszym celem jest odgadnięcie imienia potwora przeciwnika. Pytania typy "Czy masz zielone oczy?", "Czy masz jedno oko?" itp. Przykrywamy potwory (ja używam nakrętek), które eliminujemy.


Dodatkowo zrobiłam karty obrazkowe, które będziemy używać do opisywania wyglądu zewnętrznego.




środa, 4 października 2017

Present Perfect - Have you ever...?

Pojawiło się dużo komentarzy z prośbami o materiały do Present Perfect.
Stworzyłam coś nowego, ale korzystam również z materiałów,które publikowałam wcześniej, więc je odkopię :)

Coś nowego to karty z pytaniami. Są dwie wersje:
- łatwiejsza z podanym czasownikiem, który trzeba odmienić i użyć w pytaniu
- trudniejsza - bez podanego czasownika

Uczeń musi zadać pytanie Have you ever...? dotyczące obrazka z karty. Zaznaczam uczniom, że mają urozmaicać pytania i że mają myśleć o dopełnieniach.

Karty rozkładam na środku, kolejno je odkrywamy i zadajemy pytania grupie.


Źródła grafik:
www.freepik.com
openclipart.com 



Do tej pory na blogu pojawiły się również:

- Present Perfect - memory game (uczniowie nie tylko mają znalezc parę, ale też ułożyć poprawne zdania).
- Present Perfect/Past Simple dominoes 
- worksheets: here i here

poniedziałek, 2 października 2017

I am... - przedstawianie się A1

Pamiętacie karty do przedstawiania się? Możecie pobrać je stąd i stąd.

Za chwilę (dosłownie) zaczynam zajęcia z dorosłymi na poziomie A1 i zrobiłam nowe karty z bardzo podstawowymi informacjami (name, surname, country and city). Nie dodalam wieku,bo nie znają jeszcze liczb, ale dodam to wkrótce.

Uczniowie losują karty i:

--> przedstawiają się (opowiadają o karcie w 1 os.l.poj.)
--> przedstawiają osobę w 3 os.l.poj.
--> zadają sobie pytania (What's your name? What's your surname? Where are you from? Where do you live?)

DOWNLOAD
Grafiki pochodzą ze strony freepik.com

niedziela, 1 października 2017

TO BE- game

Karty wycinam, odwracam i układam na stosie na środku stołu wokół którego siedzimy.
Uczniowie kolejno biorą jedną kartę. Jeśli poprawnie odmienią czasownik TO BE (uzupełnią zdanie lub ułożą pytanie) zatrzymują kartę = otrzymują punkt, a jeśli nie to kartę odkładamy na sam spód kart. Na koniec podliczamy punkty.




Obrazki pochodzą ze stron:
freepik.com
openclipart.com

sobota, 30 września 2017

1st&2nd Conditional

Ostatnio trochę mniej mnie na blogu i fp, ale mam nadzieję, że w październiku zrobi się u mnie trochę luźniej i będę częściej wrzucać nowe materiały. 

W tym tygodniu stworzyłam nowe materiały, które już niedługo pojawią się w magazynie EnglishLand. Będzie coś dla klas 4+ i dla dorosłych  i powiem szczerze, że te dla dorosłych mi się baaardzo podobają i wykorzystam je już w najbliższym tygodniu. Wy musicie na nie jeszcze chwilkę poczekać, ale warto,bo Englishland jest fantastycznym, darmowym zbiorem materiałów. Jeśli chcecie być na bieżąco z wydaniami śledźcie jego fp na facebook'u :) 

Dziś zostawiam dla Was kilka materiałów związanych z trybami warunkowymi :) 



niedziela, 24 września 2017

Complete the sentences - szpatułki

Uczniowie losują patyczki i kończą zdanie. Zdanie to może być również wstępem do dłuższej wypowiedzi. 

Kartki wydrukowałam na kolorowym papierze, zalaminowałam i przykleiłam dwustronną taśmą klejącą do szpatułek laryngologicznych. 

Pomysł wykorzystam jako rozgrzewkę z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi (ujmując lub dodając karteczki do kubka). 

72 karteczki do pobrania pod linkiem. 



sobota, 23 września 2017

Letters


Obrazki zrobiłam z pomocą autodraw.com :) 








piątek, 15 września 2017

Czarno-białe dobble - mix wyrazów

Wiele osób dopytywało się o nowe dobble. Zrobiłam :) Tym razem inne niż dotychczas, bo użyłam czarno-białych obrazków zrobionych za pomocą strony https://www.autodraw.com/.

Do gry można użyć obrazków czarno-białych, ale można je również pokolorować (zaangażować w to np.dzieci czekające na świetlicy).
Nazywając wspólny element można dodawać również kolory.

Zestaw 31 kart.

Jeśli nie wiecie jak grać w dobble koniecznie poszukajcie filmików na yt z instruktażem.
Bułka z masłem:)



środa, 13 września 2017

"Biegające dyktando" - powtarzamy gramatykę

Kilka dni temu wrzuciłam post, w którym do pobrania mogliście znaleźć różne zestawy domina.

Jeśli szukacie pomysłu na powtórkę gramatyki np. TO BE lub czasów Present Simple/Continuous, czasownika "have got" i "can" to ten post może się Wam spodobać :)

Do zabawy potrzebne są:

- tablica 
- magnesy 
- jeden zestaw domino
- kartki papieru
- długopisy 

Pokaże Wam to na przykładzie domina z mieszaną gramatyką (lekcja powtórkowa dla 4-klasistów, którzy wszystkie struktury użyte w grze poznawali już wcześniej).

Drukujemy domino, rozcinamy karty. Kartę z napisem "Start" przyczepiamy magnesem do tablicy. Resztę kart rozkładamy na stoliku w pobliżu tablicy. Uczniowie podchodzą do tablicy, czytają zdania na niej i wśród kart szukają pasującego obrazka i doczepiają kartę do tablicy.
Jeśli nasza grupa jest mała uczniowie mogą pracować razem, jeśli jest większa to mogą do tablicy podchodzić np. parami.



Uczniów dzielimy na dwie/trzy grupy. Każda z grup dostaje kartkę papieru i przydzielone miejsce w klasie. Miejsca, w których pracują grupy muszą znajdować się w tej samej odległości od tablicy (czyli w jednym rzędzie), żeby było fair.

Bawimy się w biegające dyktando. Polega do na tym, że jedna osoba z grupy podbiega to tablicy, zapamiętuje jak najwięcej tekstu, podbiega do kartki i zapisuje, ale (!) musi pamiętać o odmianie czasowników. Zdania muszą być zapisane w takiej kolejności w jakiej występują w dominie.
Gdy osoba wraca do kartki i zaczyna pisać do tablicy może podbiec kolejna osoba.

Jak to oceniam...

Na starcie każda grupa otrzymuje 20 punktów. Dodatkowe 5 punktów otrzymuje najszybsza drużyna.
Sprawdzamy dyktanda - każdy kolejno czyta to samo zdania. Jeśli drużyna pomyliła się i zrobiła błąd gramatyczny - odejmujemy im punkt. Jeśli nie jest zachowana kolejność zdań to punkt również są odejmowane. Każda literówka, brak jakiegoś wyrazu kosztuje -1pkt.

Wygrywa drużyna z największą ilością punktów.

Zabawa sprawdza się nawet gdy na zajęciach dodatkowych mamy dwóch uczniów.

Inne domina gramatyczne:
Present Continuous
Past Simple and Past Continuous
Present Perfect and Past Simple

sobota, 9 września 2017

Dominoes Pack

Krótkie gramatyczne domina, i nie tylko.
Na pewno pojawi się ich więcej. 


DOWNLOAD

P.S. (skopiowałam mój komentarz z fb)
Dzielimy uczniów na grupy,przygotowujemy zestawy domina (tyle ile jest grup). Dajemy im chwilę na ułożenie domina. Potrzebujemy telefonów z funkcją dyktafonu - tyle ile jest grup. Ich zadaniem jest nagranie domina (odczytywanie zdań,lub wyrazów "cat-hat, ball-doll" itp.). Wygrywa drużyna, która nagra całość w jaki najkrótszym czasie. Zanim jednak zdecydują kto będzie nagrywać muszą sprawdzić wewnątrz grupy kto jest w stanie najszybciej odczytać nagrania. Mogą używać stoper/zegarek. Dzięki temu każdy odczyta wyrazy,zdania, mają frajdę. Robiłam wersję z rymującymi się wyrazami (tylko wtedy wersja z puzzlami) i wyszło BOSKO!

środa, 6 września 2017

Szybki w przygotowaniu speaking dla dorosłych.

Pomysł na szybki w przygotowaniu speaking dla dorosłych. Nada się też dla młodzieży i dzieci, ale karty zrobiłam z myślą o zajęciach indywidualnych z dorosłymi. Coś na rozgadanie.
Uczeń losuje kartę, czyta zdanie,i musi się do niego ustosunkować. Czy to zdanie jest prawdą? Fałszem?Zgadzasz się z tym stwierdzeniem, czy też nie? Popraw je lub wyraz swoją opinię.

Na kartach są zdania prostsze i trudniejsze.






poniedziałek, 4 września 2017

Europejski Dzień Języków - pomysły i materiały na zajęcia


Dobry wieczór :)

Wielkimi krokami zbliża się Europejski Dzień Języków (26.09,wtorek).
Przygotowałam trochę materiałów, które wykorzystam z uczniami w różnymi wieku, od dzieci po dorosłych.

Zrobiłam planszę, w której użyłam rzepów samoprzylepnych. Plansze są do pobrania w wersji czarno-białej. Wyglądają super wydrukowane na kolorowym papierze.
Użyłam lamininatora i rzepu, bo chcę mieć tę planszę na dłużej. Jestem pewna, że wykorzystam ją nie raz.
Jeśli Wasze grupy w szkole są duże warto przemyśleć wydrukowanie kilku plansz i podzielenie uczniów na kilka drużyn.
Zadaniem uczniów jest dopasować język i słowo, które oznacza "Hello".

Moja plansza prezentuje się tak:





Kolejna zabawa to dopasowana do tematu wersja gry "I have...Who has...?". Tym razem zagramy z "I live in...Who lives in...?". Kilka wariantów gry:

Karty dzielimy między uczniów (parzysta liczba kart dla ucznia; kartę z "Finish" biorę dla siebie). Uczeń,który ma start wykłada kartę i mówi "Who lives in...?" i wymienia nazwę kraju, którego flagę widzi na obrazku. Wszyscy szukają odpowiedzi na to pytanie "I do. I live in..."-w zdaniu powinna być podana stolica danego państwa.

Myślę,że odliczanie czasu może świetnie sprawdzić się w przypadku tej gry. Jeśli przygotujemy dwa zestawy uczniowie mogą układać karty (ślimak- patrz na obrazek) na czas. Nie dzielimy wtedy kart między uczniów, a po prostu wspólnie je układają, flaga - stolica - flaga - stolica itp.
Jeśli uczniowie mają dostęp do Internetu to pozwólcie im z niego korzystać :)









Przykład "ślimaka".



Starsi uczniowie (gimnazjum/liceum) mogą wykonać plakaty (mapy myśli),które będą odpowiadały na pytania:


Why do we learn foreign languages?

How can we learn foreign languages?

Rules for learning a foreign langauge


Zrobiłam też karty obrazkowe + wyrazowe. 
Karty obrazkowe można wykorzystać do memory game lub gry Snap. 
Nauczyciel wykłada karty, jedna po drugiej, jeśli wśród wyłożonych kart pojawi się para uczeń musi zgarnąć karty nazywając je. Kto pierwszy ten lepszy :) 

W zestawie jest 39 kart :)) 


Wykorzystana w materiałach grafika pochodzi ze strony freepik.com



Jeśli podobał Ci się wpis i przygotowane materiały zostaw po sobie ślad na blogu lub fp :) 


środa, 30 sierpnia 2017

Pomysły z nakrętkami w roli głównej :)

Kiedyś obrałam za cel zbieranie jajek po Kinder Niespodziance. Zebrałam kilkanaście, wykorzystałam niejednokrotnie, ale potrzebowałam więcej i niestety nie zbierało się ich tak łatwo i szybko. Dużo szybciej zbiera się nakrętki, bo wodę kupuję hurtowo…😊

Na swoim fp podzieliłam się zdjęciami moich nowych DIY nakrętek i gotowymi kartkami do naklejania na nie. Kiedyś bawiłam się w pisanie markerem, ale ponieważ coraz więcej nakrętek ma jakieś „nadruki” pobawiłam się papierem, nożyczkami i klejem…



Pomysły przedstawię tematycznie, dlatego niektóre mogą się powtarzać 😊

ALFABET

Zrobiłam bardzo duży zestaw. Najczęściej używane literki powtarzają się kilkukrotnie. 




Do czego ich używam?
  • ·   podpisujemy flashcards używając nakrętek z literkami alfabetu;
  •    wysypujemy wszystkie literki i na 1,2,3 układamy słowa z podanej kategorii lub słowa w języku angielskim, które przychodzą nam do głowy;


  •    alfabetowa wieża – szaaaaał! Wzbudza sympatię nawet gimnazjalistów 😉 Przedstawię dwie wersje:
  •    wysypujemy wszystkie nakrętki z literkami i budujemy wspólną wieżę. Aby móc dodać nowy element do wieży trzeba podać słowa zaczynające się od litery, którą chcemy dodać. Możemy budować jedną wieżę jako grupa, kilka – w mniejszych grupach lub każdy swoją (w zależności od liczebności grupy);
  •    z gimnazjalistami budowaliśmy wieżę przy tematach powtórkowych – słowa musiały być związane z danym tematem;


  •    literki wsypujemy do nieprześwitującego worka. Uczniowie wyciągają literę i podają słowa, które rozpoczynają się na wylosowaną literę lub ją zawierają;
  •      krzyżówka – podajemy hasło, a uczniowie „dorabiają słowa”. Takie krzyżówki mogliście wcześniej widzieć na blogu Easy Teaching Ideas. Aniela Tekiela robiła takie krzyżówki z papieru toaletowego, gdzie na każdy płatku była literka :) 

  •    układamy alfabet – jeśli mamy kilka zestawów dzielimy uczniów na grupy i wspólnie układają litery w poprawnej kolejności;
  •      jakiej litery brakuje? – pokazujemy uczniom ułożony alfabet, w którym kilka zakrętek będzie odwróconych. Uczniowie muszą powiedzieć jakie litery kryją się pod nakrętkami.



LICZBY

  • memory - każda liczba musi się powtarzać i wtedy możemy zagrać w grę pamięci; 
  • snap inaczej - nakrętki (pary) rozkładamy odwrócone, tak aby uczniowie nie widzieli liczb. Odwracam kolejno liczby, jeśli uczeń zauważy jakaś parę musi powiedzieć liczbę i zabiera parę nakrętek (= punkt);
  • jaka to cyfra/liczba? - podobnie jak z alfabetem. Ustawiamy liczby w linii, w poprawnej kolejności. Kilka liczb odwracamy, a uczniowie muszą powiedzieć jakich liczb brakuje; 
  • BINGO - np. od 1-30 (wersja dla małych grup) - uczniowie losują po 5 liczb, które ustawiają przed sobą. Nauczyciel odczytuje losowo liczby od 1-30. Uczeń, który ma daną liczbę na nakrętce powtarza ją i odwraca nakrętkę. Pierwsza osoba,która odwróci wszystkie nakrętki krzyczy BINGO! (wygrywa). W czasie gry warto notować liczby, które już wymienialiśmy, żeby ich nie powtarzać,albo jakieś nie pominąć;
  • podawanie numeru telefonu - uczeń losuje garść liczbowych nakrętek, układa je i podaje jak numer telefonu.
INNE POMYSŁY ZEBRANE RAZEM: 

  • jedzenie - układamy zdania z "I like..." i "I don't like..." + zadajemy pytania "Do you like...?"
  • Guess what - uczeń losuje jedną nakrętkę z obrazkiem. Reszta uczniów musi zgadnąć co to jest zadając pytanie 
  • kolorowe nakrętki - zbieramy kolorowe nakrętki, robimy w nich dziurki, podajemy uczniom kolory, a oni nawlekają je na nitkę/sznurek. 
  • układanie zdań z odmianą czasownika TO BE 
  • szukanie par czasowników (bezokolicznik i forma przeszła) + memory + snap + układanie zdań z wylosowanym czasownikiem.

A może Wy macie jakieś ciekawe pomysły, którymi chcielibyście się podzielić się z innymi? 


Zródło grafik:
sweetclipart.com
freepik.com
openclipart.org
·  

sobota, 26 sierpnia 2017

Dawanie rad/Giving advice

Dawanie rad to jeden z moich ulubionych tematów. Uczniowie poznają nowe zwroty, rozgadują się, tworzą mniej lub bardziej złożone wypowiedzi. Mają również okazje wcielić się w różne role i myślę, że w ten sposób młodzież rozwija również empatię

Przedstawione niżej materiały wykorzystuje z młodzieżą i dorosłymi na poziomach od A2 do B2
Niższe poziomy otrzymują mniej skomplikowane problemy, a udzielając rad używają prostszych wyrażeń i zwrotów. Uczniowie na wyższych poziomach mogą popisać się znajomością gramatyki, czy też słownictwa. 

Przede wszystkim wprowadzamy nowe zwroty (np. wyświetlamy je na tablicy/przygotowujemy worksheet). Ja częściowo wykorzystuje temat o podróżach z podręcznika Speakout (intermediate), który właśnie wprowadza nowe zwroty przydatne przy udzielaniu rad. 

Wycięte karteczki przyklejam na szpatułki laryngologiczne. Niektóre zwroty się powtarzają celowo (chciałam aby częściej były użyte). Każdy uczeń otrzymuje kilka patyczków (ich liczba zależy od liczby uczniów i patyczków). U mnie zazwyczaj przypada ok. 3 patyczków na osobę. Podaję sytuację (niekoniecznie problem), zazwyczaj wymyślam na poczekaniu (można przygotować w formie prezentacji), a zadaniem uczniów jest dać mi kilka rad. Uczeń wybiera jeden z patyczków, podnosi do góry i w swoim zdaniu musi go użyć. Nie wszyscy muszą podać radę do każdej sytuacji. 

Stosuje dwa warianty:
- po wykorzystaniu patyczka podajemy go osobie siedzącej obok, zmieniają się wtedy zwroty, których musimy używać; 
- po wykorzystaniu patyczka odkładamy go na bok. Pierwsza osoba,która wykorzysta wszystkie krzyczy "Bingo" i wygrywa. - sprawdza się to w małych grupach, w których na każdą osobę przypada więcej niż 3 patyczki, nie ma takiego chaosu.





Kolejne wykorzystanie patyczków w tym temacie to przyklejenie na nich zdań opisujących jakąś sytuację. Uczeń losuje i udziela rad do danej sytuacji. Rady można zapisać. 


Ja zrobiłam tak: 

Na początku lekcji (podsumowującej udzielanie rad) każdy uczeń losował jeden patyczek z sytuacją. Na kartce musiał napisać jedną radę. Po zapisaniu, kartkę z patyczkiem podawał osobie siedzącej obok. Ta osoba musiała zapisać nową radę. Czynność była powtarzana kilka razy. Czasem zdarzało się, że ktoś jęczał "Ale ja nie wiem co jeszcze napisać", wtedy dawałam wskazówki. Na jedną sytuację przypadało ok. 5-6 rad, wtedy mówiłam stop i odczytywaliśmy. 

Jako zadanie dodatkowe uczniowie otrzymali jedną sytuację (I'd like to speak English fluently.) i mieli wymyślić jak najwięcej rad, ale w każdym zdaniu musiała być użyty inny zwrot i rady nie mogły się powtarzać. 

Byłam zdziwiona jak gimnazjaliści się postarali i ile rad powymyślali! Mimo, że wiedzieli, że żadnej, materialnej, nagrody za to nie będzie :) 

Gra planszowa,do której trzeba sobie dorobić strzałki z kierunkami ruchów (wg. preferencji). 
Fajnie wygląda wydrukowana na kolorowym papierze :) 

Pamiętajcie, że uczniowie mogą też wymyślać sytuacje/problemy, a pózniej z tych ich zapisanych na małych karteczkach zdań można zrobić własną planszówkę.



Podobają się Wam te pomysły?:) 


Następny wpis poświęcony będzie Europejskiemu Dniu Języków, w którym to lekcje będą czysto kulturowe. Może nie skupię się tyle na samych językach co krajach, ale mam nadzieję, że spodobają się moje pomysły i materiały, które już się tworzą.