Dzień dobry :)
Ruszam z "akcją reaktywacją", tym razem na serio :)
W te wakacje prowadzę różne wakacyjne kursy, głównie dla nastolatków (tak,są tacy, którzy chcą szkolić swój angielski w wakacje) i dorosłych. Z tej okazji, stworzyłam dużo nowych materiałów, których głównym założeniem jest ćwiczenie gramatyki przez mówienie, ale nie tylko.
Będę regularnie dzielić się materiałami i pomysłami na ich wykorzystanie.
Na pierwszy rzut idą materiały związane ze stroną bierną - Passive Voice.
🔺losujemy kartę i opisujemy słowo w stronie biernej używając podanych trzech czasowników
🔺losujemy kartę, nie pokazujemy jej nikomu, opisujemy słowo używając co podane czasowniki w stronie biernej, a reszta grupy/nauczyciel zgaduje słowo
🔺 bierzemy jedną kartę i zadajemy partnerowi (praca w parach) lub grupie pytanie w stronie biernej używając jednego z podanych czasowników np.: "When was the Eiffel Tower built?". Jest to trudniejsze zadanie, bo zadawanie pytań zawsze jest bardziej wymagające. Uczniowie mogą zrobić to pisemnie. Jeśli pracujemy z grupą, mogą układać pytanie do tej samej karty - zobaczymy jak zróżnicowane były ich pomysły
🔺gra "taboo", czyli uczeń losuje kartę, nie pokazuje jej nikomu, a jego/jej zadaniem jest opisanie wyrazu w stronie biernej nie używając żadnego z podanych czasowników. Nie jest to łatwe zadanie, ale moi 17-latkowie dali sobie radę, chociaż musieli bardzo intensywnie ruszać głową :) Za opisanie słowa i odgadnięcie go przez kogoś opisujący dostawał +10 pkt. Za zdanie bez strony biernej -3 pkt i za użycie słowa z karty również -3 pkt.
Jako zadanie domowe chętni mieli odnalezc ciekawostki dotyczące różnych przedmiotów i zapisać je w stronie biernej. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji!
Polecam również domino, które stworzyłam dla jednego z wydań EnglishLand, które mozecie pobrać tu. Wydanie March/April 2018 - Past Simple Passive. Domino wygląda tak (w magazynie wersja do pobrania bez tego wielkiego napisu :)).
Aaaa, i jeszcze jedna rzecz!
Wykorzystałam pomysł dr Żylińskiej, która kiedyś podczas jednego z webinarium mówiła o wykorzystaniu m.in. oryginalnych zdjęć pokoi/biurek uczniów.
Uczniowie dostali zadanie sfotografować jakieś pomieszczenie lub przedmiot typu biurko/otwarta lodówka, stół kuchenny. Miały być zdjęcia, które obrazowałyby sytuację "przed" i "po". Zdjęć można było zrobić więcej niż tylko jednego miejsca i mogły być zrobione na przestrzeni kilku dni (mieli na to tydzień). Zdjęcia wysyłali mi na komunikatorze lub mailem. Ja zrobiłam z nich kolaż (zdjęcie przed i po) i opisywaliśmy "What has been changed?/What work has been done?".
Zdjęcia były świetne, bo były bardzo urozmaicone, biurko, kosz na pranie, stół kuchenny, taras, samochód w środku itd.
Strony
▼
czwartek, 5 lipca 2018
sobota, 12 maja 2018
5 pomysłów na przedwakacyjny speaking - ahoj przygodo!
Dzień dobry! J
Jak pewnie zauważyliście ostatnio trochę mniej mnie na
blogu, ale nie zapomniałam o nim i o Was całkowicie. Don’t worry J Dziś wracam z
wyjątkowym wpisem. Wyjątkowym, bo jest on częścią akcji High5. Mam nadzieję, że
ta nazwa nie jest Wam już opcja. Wspólna akcja
blogujących anglistek, tym razem piszemy o podróżach J Koniecznie przeczytajcie mój
wpis, a pózniej odwiedzcie kolejne blogi, do których linki znajdziecie poniżej.
Podróże, podróże , podróże…jak można ich nie kochać? A co
bardzo przydaje się podczas zagranicznych wypraw? Język obcy oczywiście. Znajomość angielskiego bardzo często się
przydaje.
Pomysły i materiały, o których Wam napiszę i z którymi się
podzielę powstały z myślę o grupach dorosłych, których uczę (poziomy od A2 do
B1), ale myślę, że z powodzeniem można je wykorzystać w młodszych grupach
wiekowych.
Na pierwszy rzut serwuje zadanie związane z restauracją. Tym razem dialogi restauracyjne w nowej odsłonie, bo w formie domino :) Karty ze Start i Finish wykładamy na stole. Resztę kart rozdajemy między graczy. Uczniowie dopasowują karty wg liczb. Jedna osoba czyta pytanie, a kolejna - dokładająca kartę - odpowiada na pytanie. Zachęćcie uczniów do rozwijania swoich odpowiedzi, nie tylko poprzez jedno słowo.
Warto korzystać również z oryginalnych menu, które można znaleźć na stronach www rożnych restauracji. Polecam też kawiarniane menu.
Do odgrywania scen hotelowych przygotowałam nowe karty. Karty zwierają streszczenie sytuacji w języku polskim - uczniowie muszą odegrać scenkę. Albo układają samo pytanie do osoby z recepcji, albo odgrywają scenki w parach.
Tym razem sytuacje w formie prezentacji PowerPoint. Każdy slajd to inna sytuacja. Zadaniem ucznia jest wcielić się w rolę turysty i zadać pytanie. Inny uczeń może odpowiadać.
Wszystkie materiały pobierzecie tu DOWNLOAD
A teraz koniecznie zajrzyjcie na blogi pozostałych Dziewczyn biorących udział w akcji High 5 :)
Angielskie Bajanie -
sensoryczne podróże małe i duże, 5 zmysłów daleko i blisko
sensoryczne podróże małe i duże, 5 zmysłów daleko i blisko
Edyta Pikulska -
Palcem po mapie czyli zwiedzamy Wielką Brytanię.
Palcem po mapie czyli zwiedzamy Wielką Brytanię.
English Freak -
Środki transportu na 5 sposobów (means of transport):
Środki transportu na 5 sposobów (means of transport):
Enjoy English -
Podróżnicze chmury na 5 sposobów
Podróżnicze chmury na 5 sposobów
Get Engspired -
5 x CLIL - Geografia [do druku]
5 x CLIL - Geografia [do druku]
Head Full of Ideas -
Mali Podróżnicy, czyli 5 propozycji na zajęcia związane z podróżami
Mali Podróżnicy, czyli 5 propozycji na zajęcia związane z podróżami
Karolina Lubas -
Podróże z klasą, czyli 5 sposobów na pracę w grupach
Podróże z klasą, czyli 5 sposobów na pracę w grupach
made by kate -
5 (przed)egzaminacyjnych podróży małych i dużych
5 (przed)egzaminacyjnych podróży małych i dużych
Małe-Duże -
5 gier i zabaw z podróżami w tle
5 gier i zabaw z podróżami w tle
Pomysły przy tablicy -
Biwakowanie w 5 odsłonach
Biwakowanie w 5 odsłonach
wtorek, 24 kwietnia 2018
Adjectives ending in -ed and –ing
Materiały, które tu zamieszczam powstały jak urozmaicenie lekcji dla dwóch grup: grupa dorosłych oraz licealistów.
Przygotowałam karty z różnymi zdaniami słownikowymi (source 1: https://www.ldoceonline.com/ source 2: https://dictionary.cambridge.org/). Ze zdań usunęłam końcówki przymiotników. Zadaniem uczniów było odczytanie zdania i uzupełnienie przymiotnika używając poprawnej końcówki. Na zalaminowanych kartach, końcówki można pisać markerem do tablic suchościeralnych. Karty można wykorzystać również do zrobienia gry planszowej.
Kolejną pomocą są karty z zakodowanymi pytaniami. Do tworzenia kodów użyłam generator, który możecie znalezc tu, a żeby odczytać kody wystarczy pobrać aplikację np. Lightening QR lub QR Code Reader. Pytania zawierają przymiotniki z końcówkami ing lub ed.
Przygotowałam karty z różnymi zdaniami słownikowymi (source 1: https://www.ldoceonline.com/ source 2: https://dictionary.cambridge.org/). Ze zdań usunęłam końcówki przymiotników. Zadaniem uczniów było odczytanie zdania i uzupełnienie przymiotnika używając poprawnej końcówki. Na zalaminowanych kartach, końcówki można pisać markerem do tablic suchościeralnych. Karty można wykorzystać również do zrobienia gry planszowej.
Kolejną pomocą są karty z zakodowanymi pytaniami. Do tworzenia kodów użyłam generator, który możecie znalezc tu, a żeby odczytać kody wystarczy pobrać aplikację np. Lightening QR lub QR Code Reader. Pytania zawierają przymiotniki z końcówkami ing lub ed.
poniedziałek, 9 kwietnia 2018
Reported Speech Game
Dzielę się nowymi kartami, które przygotowałam z myślą o moich starszych uczniach uczących się teraz Reported Speech.
Z kart można stworzyć grę planszową (rozkładamy karty, bierzemy pionki i przesuwamy się po polach, czyli kartach, a cytaty zmieniamy na stronę zależną). Karty możemy wykorzystać nie tylko jako grę planszową, ale po prostu zdania do przekształcenia i zapisania/powiedzenia.
Dziś z grupą dorosłych zrobiłam ćwiczenie, w którym każdy z nich otrzymał trzy, małe kartki papieru, w których rogu były zapisane ich inicjały. Na jednej kartce mieli zapisać jedno zdanie o swoich planach na weekend, na kolejnej kartce pisali o tym co robili w zeszłym tygodniu, a na ostatniej zdanie o tym co robili tylko raz w życiu. W ten sposób każdy stworzył trzy zdania w różnych czasach. Kartki mieszaliśmy, losowaliśmy o raportowaliśmy co kto napisał.
poniedziałek, 12 marca 2018
Ubraniowy ciąg dalszy
O ubraniach było już wiele razy (click,click, click, click), ale obiecałam podzielić się kilkoma nowościami.
W którymś z tych wpisów wrzucałam szablon pralki do prania. Ja zazwyczaj korzystałam z kartonowej, która była dołączona do jednej z gier Orchard Toys.
W zeszłym roku robiłam z dziećmi pranie używając ubrań wyciętych z filcu. Ubrania świetne, ale na zdjęciach nie wyglądają efektownie, bo się strasznie wyginały na lince :)
Tym razem wydrukowałam obrazy (Designed by Freepik i cliparty ze strony pixabay.pl).
Każde ubranie drukowałam na papierze A4, zalaminowałam je i wycięłam.
Dzieci zachwycone- ubrania doskonale trzymają się na lince i się nie wyginają :)
W którymś z tych wpisów wrzucałam szablon pralki do prania. Ja zazwyczaj korzystałam z kartonowej, która była dołączona do jednej z gier Orchard Toys.
W zeszłym roku robiłam z dziećmi pranie używając ubrań wyciętych z filcu. Ubrania świetne, ale na zdjęciach nie wyglądają efektownie, bo się strasznie wyginały na lince :)
Tym razem wydrukowałam obrazy (Designed by Freepik i cliparty ze strony pixabay.pl).
Każde ubranie drukowałam na papierze A4, zalaminowałam je i wycięłam.
Dzieci zachwycone- ubrania doskonale trzymają się na lince i się nie wyginają :)
Te same ubrania używaliśmy do gry "Spin the Bottle", czyli "zakręć butelką". Uczniowie nazywali ubrania, a pózniej udawaliśmy, że opisujemy wymyśloną postać i tworzyli zdania "She/He is wearing...".
Inna zabawa z ubraniami to zgadywanka "What am I wearing?"
Ustawiam jedno krzesło tyłem do tablicy. Jeden uczeń na nim siedzi, zamyka oczy, a ja lub pozostali uczniowie w tajemnicy przyczepiamy jedno ubranie do tablicy. Uczeń siedzący na krześle nie może się odwrócić i musi zgadnąć w co jest ubrany mówiąc "Am I wearing...?".
Moi uczniowie kochają również Bingo, więc i go nie mogło zabraknąć.
Każdy kolejno wymienia jedno ubranie lub tworzy z nim zdanie "I am wearing..." i wszyscy, którzy mają je na swojej planszy zakrywają je nakrętką. Pierwsza osoba, która zakryje wszystkie ubrania krzyczy "Bingo!".
Więc inspiracji do tematu ubrań szukajcie w poprzednich wpisach :)
U mnie, niezmiennie od wielu miesięcy, szał robią zwierzęta w ubraniach (opisane w poprzednich ubraniowych wpisach) :)
Designed by Freepik
niedziela, 11 marca 2018
Reading skills practice
Kilka słów o obiecanych planszach.
Teksty z plansz zostały zaczerpnięte ze strony www.theguardian.com, a dokładny adres źródła został podanych pod tekstem.
Stworzyłam je z myślą o swoich kursach maturalnych (zajęcia indywidualne + małe grupki).
Zrobienie jednej planszy zajmuje dużo czasu, ale uwierzcie, że samo wydrukowanie, zalaminowanie, wycięcie rzepów i wyrazów jest już pestką w tym całym procesie :)
kartki papieru, kolorowa drukarka, laminator + folie, rzep samoprzylepny, nożyczki
Dzięki planszom poćwiczymy różne umiejętności, nie tylko samo czytanie. Uczniowie powtarzają słownictwo oraz poznają nowe wyrazy/zwroty w kontekście. Zarówno przed i po "czytance" możemy ćwiczyć speaking. Uczniowie patrząc na sam tytuł tekstu próbują zgadnąć z czym dokładnie związanych jest opisany problem, mówią o swoich doświadczeniach związanych np. z imprezami rodzinnymi, przeprowadzkami. Po przeczytaniu streszczają ustnie tekst, opowiadają o nim, tworzą rady dla tej osoby, wyobrażają sobie, że to oni są w takiej sytuacji i mówią co by zrobili (powtórka gramatyki). Ciekawym rozwiązaniem jest również pisanie odpowiedzi na list.
Uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub malutkich grupkach.
Użycie rzepów nie jest konieczne. Wykorzystałam je, bo chciałam wprowadzić jakiś nowy element. Przyszli maturzyści i inni, dorośli, uczniowie byli zachwyceni, że mogą sobie odczepiać i przyczepiać rzepy. Brzmi śmiesznie, ale serio tak jest :)
Zachęciłam moich maturzystów do znalezienia podobnych tekstów, wydrukowania ich, po wcześniejszym usunięciu kilku słów i zostawienia luk. Uczniowie przysyłali mi teksty mailem, ja je drukowałam, wymieniali się nimi na zajęciach i brali do domu jako zadanie dom. Później je sobie sami sprawdzali na stronie podanej w źródle.
Poświęciłam trochę czasu na zrobienie tych plansz, ale wiem, że zalaminowane zostaną ze mną na długie lata :)
Jeśli macie ochotę, czas, energię aby tworzyć takie pomoce to serdecznie zachęcam Was do klikania w poniższy link.
Po zajęciach koniecznie zostawcie feedback. Chętnie się dowiem jak zareagowali Wasi uczniowie :)
P.S. Plansze do kopiowania, bez konieczności użycia rzepów, dorzucę do folderu w wolnej chwili.
czwartek, 1 marca 2018
Spelling
Nowe ćwiczenie, którego celem jest powtórzenie słownictwa oraz pisowni, a przy okazji można również powtórzyć literowanie.
Do gry potrzebujemy jedynie:
- wydrukowanych i zalaminowanych plansz,
- kostki,
- mazaka do tablic suchościeralnych.
Uczeń rzuca kostkę i jego zadaniem jest zapisanie wyrazy, który znajduje się pod wyrzuconą cyfrą.
Jak tylko wrócę do pracy po L4 mam zamiar dać szablony kółek chętnym 3-klasistom i jako dodatkowe zadanie, w domu, narysują obrazki prezentujące słowa z naszych ostatnich zajęć, a na kolejnych zajęciach zagrają w parach. Po zapisaniu słowa pisownię będą mogli sprawdzać w swoich notatkach i sami będą przyznawać sobie punkty.
Do gry potrzebujemy jedynie:
- wydrukowanych i zalaminowanych plansz,
- kostki,
- mazaka do tablic suchościeralnych.
Uczeń rzuca kostkę i jego zadaniem jest zapisanie wyrazy, który znajduje się pod wyrzuconą cyfrą.
Jak tylko wrócę do pracy po L4 mam zamiar dać szablony kółek chętnym 3-klasistom i jako dodatkowe zadanie, w domu, narysują obrazki prezentujące słowa z naszych ostatnich zajęć, a na kolejnych zajęciach zagrają w parach. Po zapisaniu słowa pisownię będą mogli sprawdzać w swoich notatkach i sami będą przyznawać sobie punkty.
niedziela, 25 lutego 2018
I spy with my little eye...
Kilka pomysłów na wykorzystanie obrazka na zajęciach:
- uczniowie (w parach lub grupach) mają kilkadziesiąt sekund podczas, których przyglądają się obrazkowi i zapamiętują jak najwięcej elementów. Po określonym czasie nauczyciel zabiera plansze, a uczniowie wypisują nazwy rzeczy, które zapamiętali.
- w małych grupach, najmłodsi uczniowie muszą oni jak najszybciej znalezc wymieniony obrazek
- uczeń wybiera jeden obrazek, opisuje go, a reszta zgaduje o co chodzi
- znajdz, wskaż i pokoloruj
- bingo - gra w grupach lub parach (dwie grupy - każda drużyna otrzymuje dwie planszę. Na jednej z nich zakolorowuje/zakreśla 5 obrazków. Wszystko dzieje się w sekrecie przed drugą drużyną. Zadaniem grupy jest odgadnięcie jakie przedmioty zakolorowała przeciwna grupa. Na drugiej planszy uczniowie skreślają obrazki, o które pytają drużynę przeciwną i zakolorowują odgadnięte).
Obrazki powstały przy pomocy AutoDraw.
środa, 21 lutego 2018
Create a story [writing/speaking]
Uczniowie tworzą historie (ustnie/pisemnie) na podstawie obrazków zawartych na kartce.
Oczywiście karty te mogą być wykorzystane również do tworzenia dialogów - uczniowie rozmawiają, ale ich zdaniem jest wtrącanie słów (przedstawionych w formie obrazków) z karty.
Oczywiście karty te mogą być wykorzystane również do tworzenia dialogów - uczniowie rozmawiają, ale ich zdaniem jest wtrącanie słów (przedstawionych w formie obrazków) z karty.
Wasz feedback jest zawsze mile widziany :)
piątek, 16 lutego 2018
ABCD - gry językowe
Dziś rano obejrzałam cudowny webinar "Słowo TALK" (DOS na WYNOS).
Prowadząca, pani Magdalena Kania, tak bardzo zainspirowała mnie swoimi pomysłami, że cały ranek tworzyłam plansze do gry jej pomysłu.
Gra, w której uczeń wybiera sobie literę (A, B, C lub D) i jego zadaniem jest przesuwać się po polach, wykonując po drodze różne zadania, i dotrzeć do swojego celu (tej samej litery).
Webinar znajdziecie tu - https://www.youtube.com/watch?v=txt2OOhDHEs - kto nie widział musi obejrzeć koniecznie!
A dla Was przygotowałam aż 19 planszy, w tym 13 edytowalnych. Z planszami przećwiczycie m.in.: rozmówki, słownictwo, podawanie czasu/ceny, liczby, stopniowanie czasowników, różne czas, udzielanie rad.
Prowadząca, pani Magdalena Kania, tak bardzo zainspirowała mnie swoimi pomysłami, że cały ranek tworzyłam plansze do gry jej pomysłu.
Gra, w której uczeń wybiera sobie literę (A, B, C lub D) i jego zadaniem jest przesuwać się po polach, wykonując po drodze różne zadania, i dotrzeć do swojego celu (tej samej litery).
Webinar znajdziecie tu - https://www.youtube.com/watch?v=txt2OOhDHEs - kto nie widział musi obejrzeć koniecznie!
A dla Was przygotowałam aż 19 planszy, w tym 13 edytowalnych. Z planszami przećwiczycie m.in.: rozmówki, słownictwo, podawanie czasu/ceny, liczby, stopniowanie czasowników, różne czas, udzielanie rad.
Uczniowie tworzą zdania w czasie przeszłym. - mówią w 1 os. l. poj.
np.: I got up at 6:40 yesterday.
At 2:30 I was watching TV.
Co robiła Kate w zeszłym tygodniu? - Past Simple
np.: On Monday she went to the cinema.
On Thursday she did the washing.
Ellen's Day - Present Simple - everyday routine
np.: She gets up at 6 o'clock.
She brushes her teeth at 6:50.
My day - Present Simple - my everyday routine
np.: I get up at 6:30.
I have breakfast at 6:40.
When was the last time you...? - Past Simple
Uczniowie przesuwają się po planszy tworząc pytania (inni uczniowie odpowiadają). Jeśli pytanie jest poprawne uczeń zostaje na nowym polu, jeśli użyje błędnego czasownika cofa się do poprzedniego pola.
Uniwersalna plansza z obrazkami. (pictures designed by Freepik)
Może służyć do nazywania samych czynności lub tworzenia zdań twierdzących/przeczących/pytających w dowolnym czasie/strukturze gramatycznej.
Plansza z liczbami - uczeń odczytuje liczbę lub ją zapisuje.
Dwie plansze z liczbami do wyboru.
Telling the time - podawanie czasu.
Są dwie plansze do wyboru.
Plansza, którą pani Magda podała jako przykład.
Mistrzostwo świata!
Przymiotniki z końcówkami ing i ed są zmorą wielu uczniów, a to ćwiczenie na pewno im pomoże w ich utrwaleniu i rozróżnianiu.
Uczniowie muszą opowiedzieć o sytuacji, która była zarówno...jak i ... (kropki to przymiotniki użyte w jednej kratce) lub sytuacja, w której dana osoba się tak czuła.
Dawanie rad - tworzenie zdań ze zwrotami takimi jak
np.: "You should...", "You shouldn't...", "You ought to...", "If I were you...".
How much is it? - podawanie ceny
Opposites - przeciwieństwa.
Uczniowie przemieszczają się po planszy podając przeciwieństwa zapisanych przymiotników.
Read and answer - uczniowie czytają pytanie i odpowiadają na nie.
Wersja prosta - dla młodszych uczniów szkoły podstawowej.
Plansza jest edytowalna, więc można stworzyć plansze dla uczniów na różnym poziomie językowym.
Uczeń wypowiada się na temat podany w kratce.
Można podać minimalną liczbę zdań lub czas wypowiedzi (stoper/klepsydra).
Stopniowanie przymiotników - ustnie lub pisemnie.
Has/hasn't got - tworzenie zdań o zwierzętach z użyciem czasownika "mieć".
Can/can't - tworzenie zdań o zwierzętach z użyciem czasownika "umieć/potrafić".
Uczniowie mogą sami przygotować takie plansze!
Możliwości wykorzystań planszy jest mnóstwo. Dodatkowo można:
- wstawić w kratki obrazki - ćwiczymy słownictwo
- wpisać w kratki rzeczowniki - ćwiczymy liczbę mnogą
- dla maluchów - kratki pokolorować różnymi kolorami - nazywamy je
- wpisać różne rzeczowniki i uczniowie dodają np. przedimki nieokreślony a lub an
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne - How much/How many
- definiowanie słowa
- wpisujemy różne przedmioty i tworzymy zdania z czego jest coś zrobione made of/from
Która plansza najbardziej przypadła Wam do gustu?
Większość z tych plansz jest dodana w pliku w Word, więc można je edytować na swoje potrzeby.
Jeśli widzisz jakieś literówki dzięki edytowalnej planszy możesz je sam/sama poprawić :)
Jeśli nie widzieliście jeszcze webinara DOS na WYNOS "Słowo TALK" to koniecznie znajdzie wolną godzinę w swoich kalendarzach i to nadróbcie.
Jeśli zasady gry nie są do końca jasne na filmiku Pani Magda na pewno wyjaśnia czytelniej ;)