środa, 20 stycznia 2016

Clothes - part 2

Dziękuję za wszystkie miłe komentarze i słowa pod pierwszą częścią posta. Nawet nie wiecie jakie to motywujące. A teraz zapraszam Was do części drugiej.

Lekcje z tematem clothes nie mogły obyć się bez gry Orchard Toys - Washing Machine.
Gra jest świetna, chyba jak wszystkie Orchard Toys.
Prowadzę wiele zajęć indywidualnych i w małych grupach, a na nich sprawdza się rewelacyjnie.
Jeśli prowadzicie swoje własne szkoły językowe i szukacie gier, które można wykorzystać ucząc różnych języków ta gra jest dla Was. Nie ma żadnych napisów (wykluczając opakowanie), więc z łatwością użyjecie je na lekcji angielskiego, niemieckiego, francuskiego i każdego innego języka.



Widzicie to małe pudełko? Tak tak, to pralka. Jest świetna, bo można wykorzystać ją w przeróżny sposób.
Jakiś czas temu wśród anglistów zapanował szał na robienie pralek, wychodziły im one przepięknie. Wrócę do tego pózniej.


Gra składa się z kartonowej pralki, czterech linek na pranie i kart (24 kart z czystymi ubraniami, 24 z brudnymi i 4 "shrink cards"). Gra polega na powieszaniu czystych ubrań na lince i wrzucaniu brudnych do pralki. Jednak, żeby można było powiesić rzecz na lince najpierw trzeba mieć parę, którą jest brudna i czysta karta z tym samym ubraniem.
Karty, na których widzimy skurczone ubranie są "złodziejami". Osoba, która odkryje tę kartę może zabrać przeciwnikowi jedną kartę z tym samym ubraniem, którą już powiesił na lince. Kartę odkłada się wtedy z powrotem na "kupce" kart.



Dzięki grze uczniowie powtarzają nazwy ubrań (np. jacket, sweater, dress, jeans, shorts, socks), a także uczą się dwóch ważnych przymiotników "dirty", "clean".



Ponieważ gra jest przeznaczona dla czterech osób (ewentualnie dla ośmiu, gdy gramy w parach) używam tych kart także do gry w memory. 
Ustalamy wcześniej czy parą jest clean-clean, czy też clean-dirty. Gdy ktoś odkryje "shrink card" może zabrać jedną parę przeciwnikowi.

Na zajęciach indywidualnych karty możemy wykorzystać również do gry bingo --> four-in-a-row.

Dzielimy karty między siebie, tak, żeby każdy dostał po jednym ubraniu z każdego rodzaju.


Jeśli chcemy grać w four-in-a-row to odrzucamy wspólnie wybrane cztery karty. Można zagrać w three-in-a-row i wtedy będzie potrzebować tylko dziewięć kart.

Karty układamy w dowolnej kolejności, ale po cztery karty w każdym rzędzie.


Kolejno nazywamy ubranie (łącznie z przymiotnikiem), po czym je odwracamy.


Osoba, która pierwsza odwróci cztery karty w rządku (pionowo lub poziomo) wygrywa. Bingo!


Każdą jedną grę memory można przekształcić w takie bingo gdy mamy zajęcia indywidualne.

Wracając do pralki, w Internecie znalazłam fajny wzór do samodzielnego zrobienia papierowej pralki. Niestety jest ona dość mała, ale przycięłam nieco obrazek, powiększyłam i wzór gotowy.


A tak wygląda po przycięciu 

Otwórz obraz i klikając prawy klawiszem myszki zapisz grafikę.

Zrobienie pralki - wycięcie, złożenie i sklejenie zajęło mi dosłownie 3 minuty. Nie jest ona idealna, ale spełnia swoje zadanie. Górnej części nie przyklejałam w całości, a tylko jeden bok, bo wolałam, żeby była w ten sposób otwierana. Wydaje mi się, że łatwiej wyjmować wtedy ubranka. Wycięłam też dziurę, przez którą wrzucamy ubrania.


Powycinałam, pokolorowałam i zalaminowałam małe ubranka. Oczywiście kolorowanie i wycinanie możecie zostawić uczniom. Każdy może zrobić swoją pralkę i mogą robić pranie w parach.


Czarno-białe wzory ubrań możecie pobrać tu.

"Oh no! Look at this T-shirt. It's dirty! Let's put it into the washing machine/Let's wash it/It needs washing". 

Najpierw ja wymieniam rzecz, która jest brudna, a uczeń/uczniowie muszą wrzucić daną rzecz do pralki. Później uczniowie mówią zdania. Mogą być one krótsze "Look X! The yellow T-shirt is dirty", po czym uczeń X wsadza ubranie do pralki.
Uczniowie mogą zrobić swoje pralki, pokolorować swój set ubrań i bawić się, wg wyżej opisanych zasad, w parach. 

Adjectives describing clothes - to kolejny ważny punkt w nauce ubrań.
Przygotowałam zestaw kart obrazkowych, które wykorzystuje ze starszymi uczniami przy wprowadzaniu przymiotników.

 






  source










A tu kilka ćwiczeń.






Teraz możemy przejść do opisywania obrazków, czyli kreacji bohaterów zdjęć. 
Zdjęcia znalazłam w Internecie (pod każdym zdjęciem jest źródło). Wydrukowałam, zalaminowałam i dawno się tak nie śmialiśmy na zajęciach. Opisy wychodziły super, choć to zazwyczaj jedno-dwa zdania do każdego obrazka. Zachęćmy uczniów do używania nauczonych się wcześniej przymiotników. Zdjęcia są przezabawne, śmiała się podstawówka, gimnazjum, a nawet dorośli.

Sami popatrzcie. Czyż nie są słodkie? :) 







 source



Innym, całkiem świeżym odkryciem, była dla mnie książka "Hippo Has a Hat" by Julia Donaldson. Książkę odkryłam, rzecz oczywista, dzięki Marii z blogu Let's read in English, która swoimi recenzjami sprawia, że zakochuje się w książkach anglojęzycznych od pierwszego wejrzenia i tylko kombinuje jak je zdobyć i wykorzystać na zajęciach. "Hippo Has a Hat" skłoniła mnie do wprowadzenia tematu Clothes. Ma przepiękne ilustrację (mistrz - Nick Sharratt)! 


 Jeśli chcecie zajrzeć do środka książki koniecznie zajrzyjcie do Let's read in English

Na zajęciach wykorzystałam obrazki wszystkich bohaterów książki, do których uczniowie musieli dopasować nazwę zwierzęcia. 

Oto karty wyrazowe, które użyłam, a które można wydrukować na kolorowym papierze.






W kolejnym wpisie, czyli Clothes - part 3, pojawi się 
  • pomysł na fashion show ze zwierzętami występującymi  w "Hippo Has a Hat"
  • gra My Shopping List - Clothes, wersja łatwiejsza oraz trudniejsza, z bardziej rozbudowanym słownictwem 
  • pomysły na picture dictionary z nazwami ubrań oraz przymiotnikami  
  • piosenka Super Simple Song - Put on your shoes  
P.S. Nie zawsze pod każdym obrazkiem jest link do pobrania. Pobieramy wtedy przez kliknięcie prawym klawiszem myszki "zapisz grafikę/obraz jako". 

10 komentarzy:

  1. Fenomenalny wpis! Moja "wish list" gier i książek niebezpiecznie się wydłuża. Karty obrazkowe są świetne - nauka z takimi flashcardami jest niesamowicie przyjemna! A jeszcze będzie trzecia część...- muszę sprawdzić stan tuszy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczne pomysły na zastosowanie gry WASHING Machine! Rzeczywiście warto ją wykorzystać na wiele sposobów! Obrazki do opisywania - świetne na poprawienie humoru! No i ćwiczenia do książki HIPPO HAS A HAT tez super, czekam z niecierpliwoscią na ciąg dalszy!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy mogę dowiedzieć się skąd poszczególne postaci z książeczki Hipoo has a hat? Kserowane może?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W google grafika są dostępne obrazki z książki. Trzeba zapisać obrazki i można nieco poprzycinać, żeby mniej kolorowego tuszu zużyć, no a pozniej powycinać zwierzaki :)

      Usuń
  4. Chciałabym kupić grę Washing Machine, czy mogłabyś mi powiedzieć gdzie ją można kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja przyszła z UK...Przejrzałam różne strony, ale nie mogę znalezc żadnej Washing Machine do kupienia ;/ Polecam skontaktować się z Jolą Ziembą, właścicielką sklepu http://eduplanet.com.pl/ . Sprzedaje wiele produktów Orchard Toys i mimo, że aktualnie nie ma tej gry w ofercie może będzie wkrótce miała. Odezwij się do niej przez fb, a na pewno odpowie :)

      Usuń
    2. Dziękuje bardzo za odp. :)

      Usuń
  5. Czekam na 3 posta o tematyce clothes, a najbardziej na grę shopping list. Jest szansa żebyś opublikowała tego posta? Pozdrawiam i miłej niedzieli życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Done! :)
      http://waytomasterenglish.blogspot.com/2016/02/shopping-list-clothes.html

      Usuń
  6. Szukałam dobble, ale to co znalazłam na twoim blogu przerosło moje najśmielsze oczekiwania. Gratuluję kreatywności i pracowitości.

    OdpowiedzUsuń