piątek, 1 maja 2015

Flashcard games

Chyba każdy nauczyciel językowy ucząc dzieci wykorzystuje karty obrazkowe zwane flashcards.
W swojej kolekcji posiadam ich dosłownie od groma. Zazwyczaj tworze je sama. Kiedyś bawiłam się w odrysowywanie, rysowanie, wycinanie, przyklejanie, teraz wykorzystuje obrazki ze stron takich jak openclipart.org czy sweetclipart.com i tworzę z nimi karty za pomocą strony picmonkey.com. 

Chciałabym się podzielić kilkoma uniwersalnymi zabawami z flashcardami, które można wykorzystać przy praktycznie każdym temacie.

What's missing? 

Chyba jedna z najpopularniejszych zabaw z kartami. Prosimy dzieci aby dokładnie przyjrzały się kartom rozłożonym na podłodze lub znajdującym się na tablicy i po kilku sekundach zamknęły oczy. Dzieci głośno liczą do 10 a my w tym czasie zakrywamy lub zabieramy jedną kartę. Po otwarciu oczu uczniowie muszą powiedzieć jakiej karty brakuje.
Kartę może zabierać nauczyciel lub uczeń, a zgadywać może cała grupa lub jedna osoba, jeśli pracujemy w małych grupkach.

Crab walk/ Run / Swim / Penguin walk to... 

Rozkładamy karty na podłodze w każdym zakamarku klasy. Wydajemy polecenia "Crab walk/ Run / Swim / Penguin walk/  Fly / Dance/ Drive a car/ Skip  to... i wymieniamy jakąś rzecz z karty.


Ten, nine, eight, seven...

Jedna zabaw pokazana przez Beatę Budzyńska na warsztatach Active English Academy, które z całego serca polecam. 
Potrzebne Nam będą karty (najlepiej A4 lub A5) z dowolnym słownictwem, W Potrzebujemy również przestrzeni. Raczej nie pobawimy się w to w maleńkiej sali, w której brak miejsca na rozłożenie kart. Jeśli nasza grupa jest liczniejsza lepiej by karty się powtarzały. 

Rozkładamy kartki na podłodze. Dzieci są małymi myszkami (czworakują), nauczyciel podaje nazwę jednej karty i odlicza, załóżmy od 10 do 1 lub liczy od 1 do 10. Początkowo uczniowie mają 10 sekund aby znalezc i dotknąć przedmiot wymieniony przez nauczyciela. Jeśli ktoś nie zdąży odpada z gry i staje się asystentem nauczyciela, który może go poprosić o podanie kolejnego słowa. Czas zmniejsza się z każdą rundą, czyli następnym razem nauczyciel liczy do 9, później do 8 itd. Wraz ze zmniejszeniem limitu czasowego rośnie ekscytacja uczniów, każdy chce być pierwszy. 

Jeśli Nasza klasa jest liczna i wydaje Nam się niemożliwe, aby wszyscy naraz brali udział możemy podzielić ich na dwie grupy, ale żeby grupa, która nie szaleje na podłodze się nie nudziła można zaangażować ją w podawanie słów i odliczanie.

Take a Step

Karty znowu lądują na podłodze. Prosimy dzieci o zrobienie podanej ilości kroków. 
"Take five giant steps/ Take seven little steps/ Take six steps forward / Take nine steps back/backward". Nauczyciel również uczestniczy w grze. Wszyscy głośno liczą kroki i gdy dojdą do określonej liczby nauczyciel mówi "Stop!", podnosi najbliższą kartę, pokazuje wszystkim obrazek i go nazywa. Prosi o to samo uczniów. 

Twister 

Rozkładamy karty na podłodze, ale już nie po całej klasie, a w jednym skupisku, coś na miarę maty do Twistera. Dzielimy uczniów na mniejsze grupki i przystępujemy do zabawy. 
"Put your left/right foot/hand on..." Warto zachęcić inne dzieci do wydawania poleceń.

Let's Jump!

Skaczemy po kartach (czy też obok kart) głośno je nazywając.
Często robię tak, że ustawiam dwie kolorowe szarfy na przeciwnych końcach sali, nazywam je punktem A i punktem B i zadaniem dzieci jest pokonać drogę z pkt A do B skacząc po (lub obok) kartach jednocześnie je nazywając. Czasem utrudniamy zabawę i jeden skok jest forward i jeden backward/forward/backward/forward/backward itd.

Hit a Card

Przyczepiamy karty do tablicy. Musimy mieć pod ręką miękką piłeczkę lub robimy kulkę z papieru. Uczeń podchodzi do tablicy, a my nazywamy kartę. Zadaniem ucznia jest w nią trafić.

Hot Ball 

Dzieci siedzą w kółku na dywanie. Na środku rozkładamy odwrócone karty (jeśli gramy z uczniami, którzy potrafią już samodzielnie czytać, karty powinny zawierać same obrazki bez napisów). Podajemy uczniom piłkę i włączamy muzykę. Rzucają piłkę z rąk do rąk. Kiedy zatrzymam muzykę osoba, ktora trzyma piłkę musi odkryć jedną kartę i ją nazwać.

Guessing Game 

1. Na środku klasy, tyłem do tablicy, stawiamy jedno krzesło. Wybieramy ochotnika, który musi na nim usiąść. Gdy już usiądzie, wtedy wybieramy jedną kartę i umiejscawiamy na tablicy. Zadaniem ucznia jest zadawanie różnych pytań w celu odgadnięcia co to za karta znajduje się na tablicy. Są różne wariacje gry. Ze starszymi uczniami możemy wprowadzi tylko Yes/No questions, ale prawdopodobnie zajmie to więcej czasu.

2. Każde dziecko losuje jedną kartę. Nikomu nie może jej pokazać ani zdradzić jej zawartości. Inne dzieci zadają pytania aż zgadną jaką kartę wylosował/a kolega.koleżanka. 

Spin the Bottle 

Oprócz kart potrzebna nam będzie plastikowa butelka. Siadamy w kółku. Pośrodku kładziemy butelkę, a wokół niej rozkładamy karty. Każdy uczeń kolejno kręci butelką, a gdy się zatrzyma musi on/ona nazwać kartę, którą butelka wskazuje.

Step by Step 

Zakrywamy kartę (najlepiej wykorzystać do tego kartę bloku technicznego, który nie prześwituje) i odkrywamy ją powolutku. Odsłaniamy malutkie fragmenty obrazka. Zobaczymy jak szybko uczniowie zgadną co to jest.

Snap a Card 

Rozkładamy karty na podłodze. Obrazki mogą się powtarzać. Uczniowie siedzą wokół nich. Nauczyciel lub uczniowie jeden po drugim wymienia nazwę, a uczniowie muszą "klepnąć" kartę.

True or False ? 

Za pomocą linki dzielimy klasę na dwie części: yes i no. Ja wydrukowałam duże karty z napisami Yes/No, żeby się nie myliło. Podnoszę karty i je nazywam. Jeśli uczniowie uważają, że poprawnie nazwałam daną  rzecz przechodzą na stronę Yes, a jeśli myślą, że zle to na No.
W swojej sali mam jeszcze możliwość zawieszenia linki i wtedy uczniowie przechodzą pod nią, co stanowi dla nich większą frajdę.

Alphabetical Order 

Prosimy uczniów o ułożenie kart (nie zawierających napisów) w jednej linii w kolejności alfabetycznej.

2 komentarze: