wtorek, 5 maja 2015

Sticky notes

Sticky notes, czyli karteczki samoprzylepne chyba ma każdy (?).
Ja zazwyczaj mam kilka zestawów w zapasie, bo często wykorzystuje je na zajęciach. 
Przedstawię kilka pomysłów z ich wykorzystaniem.

Guess what/who  / Twenty Questions 

Zabawa dość uniwersalna jako, że możemy wykorzystać ją przy okazji różnych tematów. Od zwierząt, do słynnych ludzi i jeszcze przymiotniki po drodze można zahaczyć :) 
Każdy uczeń dostaje karteczkę samoprzylepną. W zależności od tematu ma napisać lub narysować jakąś rzecz. Jeśli omawiamy zwierzęta możemy poprosić uczniów o narysowanie wybranego zwierzęcia lub o napisanie jego nazwy. Gotowe karteczki przyklejamy do pleców kolegów i koleżanek. Zadaniem uczniów jest zgadnąć jakie zwierzę przedstawia rysunek (lub napis) przyklejony do ich pleców. Uczniowie mogą chodzić po klasie i zadawać pytania kolegom/koleżankom (Is it a pet?/Has it got a long tail? itp.). Pytania będę różne, w zalezności od poziomu uczniów. Z grupami maluchów bawimy się w to bez chodzenia po klasie. Każdy uczeń kolejno wstaje, pokazuje wszystkim co ma na plecach i zadaje pytania aż do skutku. I tak kolejno, jeden po drugim. 
Tematy jakie do tej pory wykorzystałam z tą grą: animals, toys, food, adjectives (przymiotniki opisujące osobę, było dużo śmiechu gdy chodzili i pytali "Am I dirty? /Am I ugly?"), transport. 

Gram też z grupami dorosłych. Piszą wtedy imię i nazwisko/pseudonim/nazwę jakieś słynnej postaci. Może to być postać realna lub fikcyjna (postać z książki lub filmu), żyjąca, nieżyjąca, aktor, polityk, piosenkarz, sportowiec itp. 

Bubbles 

Z najmłodszymi grupami często czytamy angielskie książeczki. 
Jak wykorzystać przy tym sticky notes? 
Pokażę na przykładzie książeczki Stripy Horse, w którym widzimy obrazki przedstawiające konika wykonującego różne akrobacje. 
Po przeczytaniu krótkich opisów i obejrzeniu ilustracji przyklejam dymki, jak w komiksie. 







Proszę dzieci aby podały przykłady zdań, które może wypowiadać Stripy Horse. 
Moje grupy akurat powtarzały czasownik modalny can więc ukłądały zdania typu "I can fly!", ale padały też inne propozycje. 

Dla grupy, która radzi sobie już z czytaniem (moje sześciolatki) przygotowałam gotowe dymki i musieli je połączyć z obrazkami. Szkoda, że mam tylko jeden egzemplarz książki, bo mogę to zrobić tylko z malutką grupą lub na zajęciach 1-1. 


Classroom objects

Na karteczkach samoprzylepnych piszę nazwy różnych przedmiotów, które znajdują się w klasie. Na zajęciach indywidualnych wykorzystuje rzeczy znajdujące się w pokoju (fajnie, bo często dochodzą różne zabawki). Każde dziecko podchodzi do mnie, dostaje jedną kartkę i musi przykleić ją do odpowiedniego przedmiotu. Bardzo lubimy taki wstęp do zajęć :) 

Body parts (monster) 
Przygotowuje karteczki z nazwami części ciała (powinny się powtarzać). Każde dziecko podchodzi do tablicy, z zamkniętymi oczami bierze jedną kartkę, czyta i musi narysować daną część ciała. Na samym końcu uczniowie podchodzą i przyklejają kartki do rysunku. 

Test 

Zazwyczaj po każdym teście uczeń oddając kartkę musi wybrać jedną z trzech karteczek samoprzylepnych i przykleić do swojego testu. Są trzy dostępne kolory: zielony, który znaczy, że test był dla niego/niej łatwy, żółty - średni i czerwony - trudny. 
To taka informacja dla mnie, można wyciągnąć wnioski. 

Where is the monster/ghost? 

W Internecie jest dostępna cała masa obrazków ze schematem domu. Potrzebujemy tyle kopii ile uczniów. Każdy dostaje kawałek kartki samoprzylepnej. Musi zrobić z niego potworka lub duszka. 
Pracujemy w parach. Konieczne jest odgrodzenie się czymś tak, żeby nie mogli podpatrywać. Każdy umieszcza swojego stwora w jednym z pomieszczeń. Pytają się wzajemnie "Is it in the kitchen?" itp. aż zgadną gdzie jest stwór. Można grać na punkty: każdy ma max trzy pytania, jak zgadnie dostaje punkt, kto pierwszy zgarnie daną ilość punktów wygrywa. 



Prepositions 

Proszę uczniów o narysowanie dużego stołu/krzesła w zeszycie (czasem sama rysuje i kseruje, oszczędzam sobie słuchania "Ale ja nie umiem", "a ja nie mam kredek", "A mi nie wyszło"). Każdy dostaje karteczkę samoprzylepną, taki kwadracik,  z tych mniejszych rozmiarów. Udajemy, że jest ti pudełko, Mówię "The box is on the chair." , "The box is under the chair" itp. a dzieci odpowiednio przyklejają karteczkę. 

1 komentarz:

  1. Bardzo się cieszę, że tu trafiłam, bo niedługo przejmuję kilka dziecięcych grup i właśnie takich pomysłów na gry było mi trzeba :D

    OdpowiedzUsuń