Jak utrwalić Past
Simple z uczniami nie musząc nic drukować/kserować?
Oto kilka ćwiczeń, które nie wymagają wcześniejszego
przygotowania, a jednocześnie super sprawdzają się w klasie. O łańcuchu wydarzeń
wyczytałam w jakieś książce, papierową kulę poznałam na grupie Nauczycieli Angielskiego, tylko wtedy to było ćwiczenie na rzeczowniki policzalne i niepoliczalne. Harmonijkę podpatrzyłam gdzieś,
kilka lat temu, a na resztę pomysłów wpadłam albo chwilę przed albo w trakcie
zajęć. Jeśli macie inne pomysły na ćwiczenia z Past Simple, które nie wymagają kserowania dzielcie się nimi w komentarzach. Wszyscy z chęcią je poznamy!:)
Łańcuch wydarzeń - ‘’What
happened yesterday?”–
uczniowie tworzą łańcuch wydarzeń
poprzedniego dnia. Pierwsza osoba wymyśla jakieś zdanie w czasie
przeszłym dotyczącym wczorajszego dnia. Najlepiej jeśli zacznie od porannych
wydarzeń, tak, żeby cała opowieść była w porządku chronologicznym. Druga osoba
powtarza zdanie nr 1 i dodaje swoje. Trzecia osoba powtarza poprzednie te dwa
zdania i dodaje swoje itd. Tworzy się łańcuch wydarzeń. Im dalej w las tym
trudniej zapamiętać co kto powiedział, ale jest przy tym dużo zabawy i
powtórzeń czasowników w formie przeszłej. Jeśli grupa jest dość liczna zamiast
pojedynczo można pracować parami.
Powtarzają zdania parami (ławkami), wspólnymi siłami i razem tworzą
nowe. Coś podobnego można zrobić pisemnie. Każda osoba na kartce papieru pisze
zdanie. Gdy to zrobi podaje kartkę sąsiadowi, który czyta poprzednie zdanie i
dopisuje jedno zdanie i znowu podaje je sąsiadowi. I tak po kolei dopisujemy
jedno zdanie i puszczamy kartkę w obieg. W pewnym momencie mówimy „stop" i czytamy historię.
Harmonijka z
papieru- ćwiczenie pytań i krótkich odpowiedzi. Tym razem pisemnie.
Jedyne co potrzebujemy to kartka papieru. Odpowiadamy na pytania nie znając ich, więc w efekcie końcowym jest duuuużo śmiechu, bo powstają przezabawne
rzeczy. Pokaże na przykładzie jak powinna wyglądać taka kartka. Oczywiście
wszystko w Past Simple, można zadawać różne śmieszne pytania np.: Did you eat a spider yesterday?. Zawsze
zaznaczam, żeby używali rożnych określników czasu. Jedna osoba pisze pytanie,
robi zakładkę, żeby nikt nie widział tego pytania i podaje kartkę dalej (do
osoby siedzącej obok lub za). Ta osoba w jednej linijce pisze krótką odpowiedzi
i kolejne pytanie i znowu robi zakładkę (składa papier) i podaje dalej. Wszyscy
uczniowie są zaangażowani w tym samym czasie.
Did you…? –
potrzebne są małe kartki papieru. Każdy uczeń potrzebuje kilka takich.
Uczniowie dostają minutę/dwie na zapisanie po jednym bezokoliczniku na kartce
papieru. Pracujemy w parach lub trójkach. Odwracamy kartki, mieszamy je z
kartkami osoby siedzącej obok. Jedna osoba bierze kartkę, odczytuje słowo
i zadaje pytanie w czasie przeszłym. Druga
osoba odpowiada, wybiera nową kartkę i zadaje pytanie partnerowi. Powtarzamy tworzenie pytań, krótkie
odpowiedzi i rozwijamy umiejętności mówienia.
Robimy kulę z kartek papieru, na których zapisujemy
bezokoliczniki. Warto wykorzystać kartki-odpadki. Rzucamy kulę. Osoba, która ma kulę w dłoniach
rozwija jedną kartkę. Zadania mogą być różne np. podanie formy przeszłej
czasownika, utworzenie pytania z podanym czasownikiem, tworzenie zdania
twierdzącego lub przeczącego.
Zabawy w piłką –
odpowiednie dla klas 4-6, ale gimnazjaliści też lubią się tak pobawić, więc
jeśli klasa jest dość zdyscyplinowana można spokojnie spróbować. Mówię
bezokolicznik i rzucam komuś piłkę. Ta osoba podaje czasownik w czasie
przeszłym lub od razu klei całe zdanie z czasownikiem w czasie przeszłym,
podaje nowy bezokolicznik i podaje komuś piłkę. Fajne ćwiczenie na rozgrzewkę.
Hot Ball – jeśli
pracujemy z małą grupą uczniów i mamy nieco wolnej przestrzeni w klasie możemy przeprowadzić zabawę, którą
my nazywamy „hot ball”. Dajemy uczniom kilka pustych kartek. Na każdej kartce
zapisujemy bezokolicznik. Stajemy w kole, a pośrodku kładziemy odwrócone
karty. Włączam muzykę i uczniowie z rąk
do rąk podają sobie piłkę (jak w łańcuchu lub do kogo się chce). Gdy zatrzymuję
muzykę osoba, która trzyma piłkę wybiera jedną kartę, odwraca ją, czyta
bezokolicznik i znowu podaje formę przeszłą albo tworzy z nim zdanie/pytanie w
czasie przeszłym. Można też podnieść kartę, przyczepić magnesem do tablicy i
napisać obok formę przeszłą.
Class survey –
ćwiczenie, które u mnie sprawdza się zawsze. Można wykorzystać z każdym
czasem i strukturą gramatyczną. Jedyne co potrzebujemy to zeszyt i coś do pisania. Jeśli pracujemy w dużej
grupie warto podzielić uczniów na 4-osobowe grupki wg tego jak siedzą. Tworzymy tabelkę. Coś co
będzie wyglądać podobnie:
Did you … yesterday?
|
My answers
|
Friend 1
___________
|
Friend 2
____________
|
Friend 3
____________
|
clean your room
|
|
|
|
|
visit your grandma
|
|
|
|
|
eat spaghetti
|
|
|
|
|
ride a bike
|
|
|
|
|
meet your best friend
|
|
|
|
|
Uczniowie zadają sobie pytania odnośnie
wczorajszego dnia/zeszłego tygodnia/miesiąca, możecie ustalić to wspólnie lub
zostawić ich wyborowi. Odpowiadając
używają krótkich odpowiedzi. Odpowiedzi te uczniowie muszą notować (albo
zdaniem „Yes. he/she did.” albo „No, he/she didn’t”, albo „ptaszkiem” i „krzykiem”,
albo wesołą i smutną buźką; dowolnie). Najlepiej aby czynności, które wpisują w
tabelce wymyślali sami. Po wypełnieniu ankiet uczniowie omawiają wyniki.
Prosimy ucznia, aby powiedział co X (osoba z jego grupy) robiła, a czego nie
robiła w danym czasie. Można również poprosić uczniów o krótkie, pisemne
podsumowanie wyników np.: Only 1 person cleaned his/her room yesterday. Nobody
went to the cinema yesterday.
I know what you did yesterday! - potrzebujemy bank czasowników. Możemy zrobić burzę mózgów i zapisać (bezokoliczniki) na tablicy. Każdy uczeń tworzy jedno zdanie twierdzące z czasownikiem z tablicy "I .... yesterday". Zadaniem uczniów jest zgadnąć co ktoś zapisał. Zgadujemy zwracając się do osoby "I know you ... yesterday" (wstawiamy jakiś czasownik). Kto pierwszy zgadnie co zrobiła wczoraj dana osoba jest pytany po niej. Uczniowie tworzą zdania twierdzące, powtarzają formę przeszłą czasowników i mówią. Warto wspomnieć, że np. w przypadku czasownika "play" nie wystarczy powiedzieć "I know you played yesterday" tylko trzeba również zgadnąć w co się grało. Tak samo w przypadku czasownika "eat", "drink", "ride" itp.
Zapraszam do wcześniejszych wpisów dotyczących Past Simple.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz