niedziela, 25 stycznia 2015

What's up?

Can you guess...what's up? - czyli kilka słów o grze



Już od dłuższego czasu używam tej gry w szkole, a kilka miesięcy temu postanowiłam ją zakupić dla siebie, na zajęcia prywatne. 

Grę kupiłam w http://kertas.pl/, gdzie regularnie wzbogacam się o nowe cudeńka w postaci gier i innych pomocy naukowych. 

Inwestując w gry zawsze staram wybierać się takie, które wiem, że nie będą jednorazowym użytkiem, a wykorzystam je z różnymi grupami wiekowymi i na wiele różnych sposobów. 
I tak właśnie jest w What's up? 

Gra składa się z 110 kart obrazkowych i 4 plastikowych opasek na głowę. 
Karty podzielone są na cztery kategorię: 
  1. Animals  
  2. Transport 
  3. People
  4. Sports
Wyrazy są poziomowanie, tzn. znajdziemy wiele podstawowych słów takich jak np. lion, butterfly, car, bus, doctor, teacher, swimming, running i też nieco trudniejszych wyrazów, które można wykorzystać z uczniami na wyższym poziomie językowym, np.: ice-skating, wheelchair, pushchair, eagle, pigeon, worn, lollipop lady, bridesmaid. 

Z moimi uczniami w szkole najczęściej używam kart z dwóch pierwszych kategorii, ponieważ są w stanie zadawać więcej szczegółowych pytań o te rzeczy. 

Wygląda to tak. Rozkładam karty na stoliku. Ustawiam jedno krzesło na środku klasy i wybieram ochotnika, który usiądzie na krześle i założy plastikową opaskę na głowie. Razem z resztą klasy wybieramy kartę i umieszczamy ją w opasce. Uczeń musi zadawać pytania tak aby zgadnąć słowo przedstawione na karcie. Formułuje pytania tak, aby klasa mogła odpowiedzieć "Yes" lub "No". 

np.: Is it an animal? Is it a farm/wild animal? Is it a pet? Is it big/small? Can it fly?  Can it jump? Is it brown?  Has it got four legs?

Jeśli uczeń ma problem ze zgadnięciem - podpowiadamy. Jeśli młodsi uczniowie nie znają jeszcze odmiany czasownika "have got" można zadawać pytania z użyciem 1 os.l.poj.  Have I got big ears? (przy czym 1 os.l.poj używamy również w pytaniach z czasownikiem  "to be" Am I a pet? )

Z klasami 4-6 gram używając już wszystkich czterech kategorii. Jest to świetna gra na podsumowanie/przypomnienie czasownika 'to be', 'have got', 'can'. Zmusza do myślenia i tworzenia pytań z użyciem tych czasowników.

Ze starszymi uczniami dobrze jest wprowadzić limit pytań, wtedy będą myśleć bardziej logicznie i nie będą rzucać pytań na wiatr :)

Gra w tej formie sprawdziła się również na zajęciach z gimnazjalistami, a także dorosłymi, przy czym mieliśmy kupę śmiechu i doskonale się bawiliśmy.

Jeśli gramy w What's up? z malutka grupą (max. 4 osobową) możemy wszystkim uczestnikom zabawy założyć opaskę na głowie i dla każdego wybrać kartę. Wtedy na zmianę będą zadawać pytania i kto pierwszy odgadnie słowo wygrywa.

Świetne z tej gry są też karty same w sobie, które można wykorzystać w różnych celach, nie tylko w trakcie gier. Mogą służyć jako flashcards do nauki słownictwa, a także jego utrwalania (What's missing?/ Order the cards/ Snap the word itp.).

Gorąco polecam !

2 komentarze:

  1. Nie znałam tej gry. Świetna!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale ta gra fajna, nigdy wcześniej nie grałam, z chęcią spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń