Can you guess...what's up? - czyli kilka słów o grze
Już od dłuższego czasu używam tej gry w szkole, a kilka miesięcy temu postanowiłam ją zakupić dla siebie, na zajęcia prywatne.
Grę kupiłam w http://kertas.pl/, gdzie regularnie wzbogacam się o nowe cudeńka w postaci gier i innych pomocy naukowych.
Inwestując w gry zawsze staram wybierać się takie, które wiem, że nie będą jednorazowym użytkiem, a wykorzystam je z różnymi grupami wiekowymi i na wiele różnych sposobów.
I tak właśnie jest w What's up?
Gra składa się z 110 kart obrazkowych i 4 plastikowych opasek na głowę.
Karty podzielone są na cztery kategorię:
- Animals
- Transport
- People
- Sports
Wyrazy są poziomowanie, tzn. znajdziemy wiele podstawowych słów takich jak np. lion, butterfly, car, bus, doctor, teacher, swimming, running i też nieco trudniejszych wyrazów, które można wykorzystać z uczniami na wyższym poziomie językowym, np.: ice-skating, wheelchair, pushchair, eagle, pigeon, worn, lollipop lady, bridesmaid.
Z moimi uczniami w szkole najczęściej używam kart z dwóch pierwszych kategorii, ponieważ są w stanie zadawać więcej szczegółowych pytań o te rzeczy.
Wygląda to tak. Rozkładam karty na stoliku. Ustawiam jedno krzesło na środku klasy i wybieram ochotnika, który usiądzie na krześle i założy plastikową opaskę na głowie. Razem z resztą klasy wybieramy kartę i umieszczamy ją w opasce. Uczeń musi zadawać pytania tak aby zgadnąć słowo przedstawione na karcie. Formułuje pytania tak, aby klasa mogła odpowiedzieć "Yes" lub "No".
np.: Is it an animal? Is it a farm/wild animal? Is it a pet? Is it big/small? Can it fly? Can it jump? Is it brown? Has it got four legs?
Jeśli uczeń ma problem ze zgadnięciem - podpowiadamy. Jeśli młodsi uczniowie nie znają jeszcze odmiany czasownika "have got" można zadawać pytania z użyciem 1 os.l.poj. Have I got big ears? (przy czym 1 os.l.poj używamy również w pytaniach z czasownikiem "to be" Am I a pet? )
Z klasami 4-6 gram używając już wszystkich czterech kategorii. Jest to świetna gra na podsumowanie/przypomnienie czasownika 'to be', 'have got', 'can'. Zmusza do myślenia i tworzenia pytań z użyciem tych czasowników.
Ze starszymi uczniami dobrze jest wprowadzić limit pytań, wtedy będą myśleć bardziej logicznie i nie będą rzucać pytań na wiatr :)
Gra w tej formie sprawdziła się również na zajęciach z gimnazjalistami, a także dorosłymi, przy czym mieliśmy kupę śmiechu i doskonale się bawiliśmy.
Jeśli gramy w What's up? z malutka grupą (max. 4 osobową) możemy wszystkim uczestnikom zabawy założyć opaskę na głowie i dla każdego wybrać kartę. Wtedy na zmianę będą zadawać pytania i kto pierwszy odgadnie słowo wygrywa.
Świetne z tej gry są też karty same w sobie, które można wykorzystać w różnych celach, nie tylko w trakcie gier. Mogą służyć jako flashcards do nauki słownictwa, a także jego utrwalania (What's missing?/ Order the cards/ Snap the word itp.).
Gorąco polecam !
Nie znałam tej gry. Świetna!
OdpowiedzUsuńAle ta gra fajna, nigdy wcześniej nie grałam, z chęcią spróbuję :)
OdpowiedzUsuń